W polskiej praktyce prawnej terminy „przyspieszenie” (przyspieszenie wydania decyzji) oraz „ponaglenie” są często używane zamiennie, choć posiadają różne znaczenia. „Ponaglenie” formalnie oznacza nie tyle żądanie przyspieszenia postępowania, co przypomnienie o konieczności dochowania terminów przewidzianych prawem.
W kontekście Karty Pobytu można złożyć „Wniosek o przyspieszenie wydania decyzji”, jednak na oficjalnych formularzach stosuje się termin „ponaglenie”. Mimo to w praktyce oba pojęcia bywają mylone. Przyjmijmy, że przyspieszenie to faktyczne działanie zmierzające do skrócenia czasu rozpatrzenia sprawy, natomiast ponaglenie to grzeczne przypomnienie urzędowi o obowiązujących terminach.
Zgodnie z art. 35 §3 Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA), organy administracji mają 30 dni na rozpatrzenie wniosków o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy lub stały (w tym Karty Pobytu). Pierwszy paragraf tego artykułu podkreśla zasadę „bez zbędnej zwłoki”.
W wyjątkowych, „skomplikowanych” sprawach, Urząd do Spraw Cudzoziemców (UDSC) ma prawo wydłużyć termin do 2 miesięcy. Kryteria uznania sprawy za skomplikowaną ustala sam urząd. Ponadto na mocy przepisów dotyczących ochrony uchodźców z Ukrainy, niektóre terminy zostały zawieszone do 24 sierpnia 2023 roku.
1. Bezbłędny i kompletny zestaw dokumentów
Najczęstsza przyczyna opóźnień to błędy formalne lub brak wymaganych dokumentów. Skrupulatne przygotowanie dokumentacji to podstawa efektywnego procesu.
2. Złożenie grzecznego pisma – „ponaglenia” (prośby o rozpatrzenie sprawy)
W piśmie tym wskazujemy opóźnienia oraz powołujemy się na obowiązujące przepisy prawa. Ton powinien być uprzejmy, ale zdecydowany. Dobrze jest wskazać osobiste argumenty, np. sytuację rodzinną lub zdrowotną.
Zgodnie z art. 37 §2 KPA, każde ponaglenie powinno być uzasadnione – samo żądanie przyspieszenia jest niewystarczające.
Najczęstsze powody przyspieszenia:
W przypadku braku reakcji na pierwsze pismo, dopuszczalne jest złożenie kolejnych, bardziej stanowczych pism z żądaniem usunięcia bezczynności lub wniesieniem skargi.
3. Osobiste spotkanie z inspektorem
Bezpośrednia rozmowa może znacząco skrócić czas oczekiwania. Po pandemii COVID-19 sytuacja stopniowo się poprawia, jednak dostępność spotkań zależy od lokalnego urzędu.
4. Ponowne złożenie wniosku z żądaniem zwrotu kosztów
Możliwe jest wycofanie wcześniejszego wniosku i ponowne złożenie nowego, wraz z żądaniem zwrotu opłat za poprzednie postępowanie.
5. Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA)
Jeśli administracja bezpodstawnie przedłuża postępowanie, można złożyć skargę do WSA. Należy jednak najpierw wyczerpać wszystkie dostępne środki – ponaglenia i prośby do urzędu.
Ważne jest złożenie wcześniej wniosku o wezwanie organu do działania (art. 37 KPA), bez którego skarga zostanie odrzucona. W skardze należy szczegółowo wskazać bezczynność organu (np. wojewody, UDSC) i przedstawić dowody oraz uzasadnienie.
Termin rozpatrzenia wniosku przez organ wynosi 7 dni od daty wpływu. Termin na rozpatrzenie skargi przez sąd zaczyna biec od dnia przekazania wszystkich dokumentów.
Tak. Klienci mogą ubiegać się o odszkodowanie sądowe za nadmierne oczekiwanie na Kartę Pobytu. Zazwyczaj kwoty wahają się od 1000 do 5000 zł, najczęściej ok. 1500 zł.
Aby skutecznie dochodzić roszczeń, konieczne jest solidne przygotowanie dowodów oraz znajomość przepisów. Przypominamy, że maksymalny termin rozpatrzenia sprawy to 60 dni, choć w praktyce jest on często przekraczany (rekord opóźnienia we Wrocławiu to aż 2920 dni).
Jeśli zależy Państwu na szybkim i skutecznym uzyskaniu Karty Pobytu, zespół ekspertów ONE PLUS jest do dyspozycji na każdym etapie procesu: od przygotowania dokumentów, przez kontakt z urzędami, po reprezentację w sądzie.
Nasza praktyka migracyjna łączy znajomość polskiego prawa z indywidualnym podejściem, co pozwala efektywnie minimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić stabilność Państwa pobytu w Polsce.
Wypełnij formularz, a my oddzwonimy